Weekend Köpenhamn

Weekend i Köpenhamn

Ni som känner mig, vet att jag 1. Gillar spontana utflykter. 2. Sova på hotell. 3. Äta god mat.

Så, när svärmor och svägerska bestämde en tur till Gekås med barnen, föreslog jag snabbt för maken att vi borde ta tillfället i akt att åka någonstans på tu man hand. Rekade lite på nätet och valet så kvällen före avfärd, föll på Köpenhamn, där vi, förutom ett o annat Tivolibesök, faktiskt inte varit på många år. Valet föll på Hotell Astoria som skulle ligga ganska nära Huvudbangården i Köpenhamn. Sagt och gjort, när barnen skickats iväg i arla morgonstund, tog vi Öresundståget till Köpenhamn, från dörr till Huvudbangården tar det ca 60 minuter, vilket är en en av alla de fantastiska möjligheter vi här i södra Sverige har.

När vi klev av tåget, och skulle till att plocka fram adressen, såg vi en reklamskylt inne på stationen, om just vårt hotell, som sa att det bara var 50 meter bort. Så, utan vår vetskap egentligen, hade vi lyckats boka ett mycket centralt hotell, precis utanför dörrarna av tågstationen.. Då klockan bara var strax efter nio, tänkte vi att vi skulle lämna av bagaget på hotellet, men det visade sig att vår rum redan var klart, så vi kunde checka in så pass tidigt, annars var det incheck först klockan 15.00. Receptionen bjöd på en take away kaffe, och sen gav vi oss ut på en, skulle det visa sig, riktigt härlig promenad runt Köpenhamn.

Promenera mera.

Vi styrde kosan genom Ströget, Köpenhamns mest välkända shoppingstråk, och hade siktet inställt på Nyhavn, en riktig färgklick med sina gamla hus som ursprunger från HC Andersens tid. Här finns ett brett urval av cafeer, barer och restauranger, och är säkerligen ett av de mest fotograferade områdena i Köpenhamn. Magen började så smått att kurra, men för att jobba upp aptiten lite, bestämde vi oss spontant för att ta en guidad båttur runt och i Köpenhamn, något jag aldrig gjort förut. Det var strålande solsken, men endast precis över nollstrecket, men utrustade med vinterjackor , mössor och vantar klev vi i kanalbåten. Båtturen tar ca 60 minuter, och kör förbi de flesta sevärdheter som Köpenhamn erbjuder, vi tog en kik på bl.a det pampiga operahuset, Den lille havefrue, Kastellet, Den Svarta diamanten, Christianshavn mm. En riktigt trevlig båttur om du frågar mig, med information om alla platser vi åkte förbi.

Danska Smörrebröd

Efter båtturen, kurrade det ordentligt i magen, och danska smörrebröd var det vi hade siktat in oss på. Sommartid är det ljuvligt att kunna sitta ute längs kajen i solen, men en kall vinterdag, och dessutom lite frusna efter båtturen, var det skönt att komma in i värmen för en stund. Smörrebröd med räkor, stekt spätta och rostbiff, och givetvis en öl och en snaps till, som traditionen bjuder. När vi fått upp värmen, tackade vi för oss och strosade vidare ut i stan.

Mingla med Kungligheter

Under båtturen hade vi fått syn på en kupol som såg så pampig ut, så vi styrde stegen mot Fredriks Kyrka, eller i folkmun även kallad Marmorkirken. När vi väl närmade oss, blev vi uppmärksamma på att vägen var avstängd, och att poliser stod utpositionerade längs gatorna. Nyfiken som jag är, var jag tvungen att fråga en polis vad som stod på, och då visade det sig att Drottningen Margrethe var på väg i sin guldvagn, tydligen en tradition just denna dag, den 5 januari. Kyrkan, som låg mitt emot kungliga slottet, Amalienborgs slott, och vi följde strömmen mot borggården, då den vänliga polisen sagt att det bara rörde sig om minuter innan drottningen skulle anlända. Så, plötsligt befann vi oss i ett hav av rojalistiska danskar, och snart hördes trumpetfanfarer och hovklapper, och ett femtiotal hästar med uniformerade ryttare ledde paraden och efter kom drottningen i sin guldvagn, vinkandes glatt, innan vagnen snabbt rullades in bakom lyckta dörrar.

Att hälsa på kungligheter gör att man blir lite kaffesugen, och vi fortsatte vår promenad i Köpenhamn bland varuhus och små mysiga butiker och stannade förstås för en kaffe och en dansk specialitet, Kanelsnegle, som är en blandning av ett wienerbröd och en kanelbulle, och smakar ljuvligt. Efter ca 25 000 steg promenerade, landade vi tidig kväll på hotellet igen, där det varje dag bjöds det på hotellets egna vin till gästerna under en sk. Happy Hour, så vi satt ner, och drack gott rött vin medan vi vilade fötterna innan uppfräschning inför middagen.

Hipster??

Efter en välbehövlig dusch, promenerade vi runt i Vesterbro, bland annat ner till Köpenhamns eget Meat-Packing District, Ködbyen, där trendiga Köpenhamnsbor , och mindre trendiga turister från landsbygden samlas över en bit god mat, eller en drink. Urvalet av restauranger är stort, och sommartid vimlar det av folk i området.  Efter en god bit kött, lite mer vin, behövde vi traska ner maten, för att få plats med någon god dessert förstås, så vi traskade runt och såg oss om, bl.a på den legendomspunna Istedgade, som för många kanske är synonymt med Red-Ligth District, med mindre barnvänliga nattklubbar och danshak, och damer som erbjuder icke RUT-avdragsgilla tjänster i gatuhörnen. Idag finns inte mycket av det kvar, utan är klassat som ett hippt innerstadskvarter, där turister och lokalbor samlas. Men jo, några barer och klubbar har fortfarande röda lampor, och nakna damer på skyltarna…

Bästa stället i Köpenhamn?

Efter en god natts sömn, och en minst lika god, ekologisk frukost, tog vi ännu en runda i Köpenhamn. Många steg blir det, men att turista till fots är ett fantastiskt sätt att lära känna en stad på. Tidigare i våras besökte vi Rom, och på fyra dagar promenerade vi över sju (!) mil… Vädret var på vår sida även denna dag, och solen trängde igenom de höga huskropparna och värmde så smått. Jag, som älskar att både läsa och att fika, hade siktet inställt på Paludan Bogcafe, som är precis som det låter, en bokhandel/ antikvariat och ett Cafè i ett. Vi var fortfarande mätta efter frukosten, men ett besök här rekommenderas varmt. Atmosfären är ljuvlig, och man blir nästan lite ödmjuk inför alla litterära verk som pryder väggarna.

Nästa stopp som vi gick rakt på, var Rundetårn, som är precis det. Ett runt torn, som du traskar upp i, och när du väl kommer upp, kan du gå runt på den magnifika balkongen och ha 360 graders utsikt över hela Köpenhamn med omnejd, ja du ser hela vägen till Sverige också för den delen. Högst upp finns även en stjärnkikare, men det var stängt just idag. Promenaden upp kan vara lite svindlande, men arkitekturen är oerhört vacker i all sin enkelhet, och det finns fönstersmygar där man kan pausa på om man så behöver.

Efter några timmars fönstershopping var det sen dags att bege sig hemåt till barnen igen. Nöjda, lite trötta i fötterna, slog vi oss ner på tåget, och konstaterade att det här, att turista nära, borde man verkligen göra oftare. En välbehövlig paus från vardagsbestyren, jobb och familjetrallen. Enkelt, nära, lyxigt.